header-photo

برای ســـکوت کننــدگان و روشنفکـــــــران بعـــد از ایــــن

کوتاه برای ثبت در تاریخ:

انتخاباتی بود. برخی تحریم کردند. بیشتر شرکت کردند. کودتا شد. مردم به رای خواهی بپاخواستند اقلیتی ساکت شدند و تماشا کردند! (شاید ژست روشن فکری هم داشتند). همبستگی بزرگی میان مردم از هر رنگ و زبان و باور شکل گرفت. هر وطن دوستی از ادعاهای قدیم گذشت و ایران جدید را پایه ی دوستی قرار داد : نامش شد جنبش سبز.

در هفته ی اول که تظاهرات میلیونی بود کسی روشن فکر نبود همه مبارز بودند و موسوی قهرمان. بعد که اوضاع سخت تر شد  فانوس های خاموش بی تفاوتان و تماشاگران مبارزه ی خونین مردم با کودتاچیان سو گرفت و کم کم تبدیل شد به شمع های روشنگری و تردید در الله اکبر گفتن و ....

از دیگر سو بسیاری یا سکوت سالیان شکستند و یا ادعای قدیم فراموش کردند و با دل و جان به موج سبز پیوستند. آری فقط دیکته ی نانوشته بیست است. آنانی که امروز سکوت می کنند تا غلط نکنند و مثلا در حال رصد کردن اوضاع هستند بدانند که  اگر پیروزی کامل و زودهنگام به کام آزادی خواهان بنشیند آن ها را مزه ای نصیب نخواهد بود و اگر این پیروزی قدری به تاخیر بیافتد  تحلیل های بعد از اینشان هیچ کلاه روشن فکری ای برایشان به ارمغان نخواهد آورد. سکوت کردن و دیکته ننوشتن و بعد از دیکته ی دیگران غلط پیدا کردن فرصت طلبی و عافیت جویی و خطرناپذیری است و نه روشن فکری. همه چیز ثبت می شود و مردم دیگر فریب نخواهند خورد.

---------------------------------------------------------------
کسانی که نوشته های حرف حساب را از طریق فید خوان می گیرند لطفا نوشته ها را از طریق ایمیل به دیگران هم برسانند و یا از آن ها بخواهند که مشترک شوند.


1 comments:








ناشناس

گفت...

خیلی مهم:

زمان آن است که آقای رفسنجانی این نماز جمعه را به یک رویدار تاریخی و نقطه عطفی در تاریخ پیکار بی امان این ملت برای رسیدن به دمکراسی و صلح تبدیل کند و نامش را در تاریخ ایران به نیکی جاودانه کند:

محکوم کردن ظلمی که در این انتخابات شد و شرح جنایاتی که در پاسخ به گل رای این مردم نجیب و با فرهنگ رخ داد.

آقای رفسنجانی شما حداکثر ده سال دیگر عمر کنی. اما در این یک ساعت نماز جمعه می توانی به اندازه هزار سال به ملت ایران خدمت کنی. لیله القدری بیافرین!

آقای هاشمی وقت آن فرا رسیده!!! بگذار تو را دستگیر کنند. توپ را در زمین آن ها بینداز. همانطور که مردم با شرکت گسترده در انتخابات توپ را در زمین آن ها انداختند و گفتند خامنه ای حالا تو بیا و تقلب کن!

هاشمی جان زیرکی، میدانی چه می گویم!
آرش | Homepage | 07.13.09 - 8:06 pm | #

سلام عرفان عزیز، میتونم حرفت رو بفهمم ولی میگم بیا خشم رو کنار بذاریم و مثل خورشید باشیم...
قرار نیست که همه ما مثل هم فکر کنیم و در صف اول وایستیم و انديشه هامون رو فرياد بزنيم. خیلی از ما ممکنه از بازگو کردن اندیشه هاشون تجربه بدی داشته باشن، گذشته از این بالاخره در يک راهپيمايی هم ممکنه خيلی ها وسط راه خسته بشن يا انگيزه شون رو از دست بدن يا کندتر حرکت کنن و ...
الان موقعیتییه که بهتره به جای اینکه به صف اونهایی که از قافله عقب موندن یا خودشون رو کنار کشیدن نگاه کنیم، به اونهایی نگاه کنیم که همراه ما و حتی خیلی جلوتر از ما در حال حرکتن...
هميشه پاينده باشی.

----------------------------------

حرف حساب: نه نیلوفر جان اصلا قصد این نیست که همه مجبور باشند اندیشه اشون رو داد بزنند. مخاطب اون هایی است که در تمسخر کردن دیگران و ژست روشن فکری در آوردن و خود را همه دان دانستن و بقیه رو گله دونستن و ... ید طولایی دارن و الان هم هر از چند گاهی یک تکه زهری می پاشند و باز کنار می کشند تا به قول خودشون آب از آسیاب بیفته و گرد و خاک و خطر بخوابه تا ایشان دوباره روشن فکر شوند و تحلیل کنند و .... من سکوت کنندگان بعدا دریده گو را گفتم و نه سکوت کنندگان بی ادعا را.

niloofar | Homepage | 07.13.09 - 8:12 pm | #

عرفان جان من فرمولى براى اين قضيه دارم، تفاوت ديد گاه هاى خيلى از كسانى كه ساكت اند و نظاره گر و گه گاه نيشخندى تمسخر آميز به اين جنبش سبز ميزنند با خيلى هاى ديگر در يك كلمه خلاصه ميشه: ايده آليسم بيمار گونه!
آنان كه مخاطب پست تو هستند ، تقريبا همه شان در وحله اول به اصلاحات از درون اعتقاد ندارند، حكومت را يك پارچه و سر و ته يك كرباس ميديدند، برخى هنوز هم ميبينند! وقتى كه حرف از راه كار به ميان مياد چنته شان خالى است، گاهى جا خالى هم ميدهند كه ما استراتژيست نيستيم كه راه كار بدهيم. به موسوى ايراد ميگيرند كه چرا صريحا مواضع سكولار نميگيرد و تغييرى در مواضعش نداده، به كسانى كه تغيير موضع داده اند ميتوپند كه بله اينها مردم فريب هستند و فرياد وا مصيبتا سر ميدهند كه واى كجا رفته حافظه تاريخى ملت!واقعا بايد خون گريست. مضحك تر اينكه اينها!! ديگران رو به روشنفكر نمايى متهم ميكنند و از آينه گريزانند..
فابيان | Homepage | 07.13.09 - 9:21 pm | #

درود بر تو
دوست دارم باهات آشنا شم.
shervin | 10.16.09 - 4:19 pm | #




Blog Widget by LinkWithin