header-photo

با مردم دشمنی داریم یا با جمهوری اسلامی؟

انتخابات و چند واقعیت:

1. جمهوری اسلامی امروز از هر زمان دیگر قوی تر است و حتی دشمنان خارجی اش نیز آشکارا از براندازی و تغییر رژیم صحبت نمی کنند و بر عکس می گویند که این قصد را ندارند.

2. نارضایتی فزاینده ی مردم از ج. ا. هیچگاه به شکلی سازمان یافته و رهبری شده حکومت را تهدید نکرده است و هیچ اپوزیسیون موثری تابحال ابراز وجود نکرده است.

3. تابحال تنها حرکت اجتماعی یی که فضای های بسته را تا حدی گشود، چهره ی جهانی ایران را بهتر کرد و مردم را به قدرت و حقوقشان تا حدی آشنا کرد انتخابات دوم خرداد 76 بود. گرچه سرمایه ی گران بهای آن عزم و شور و اعتماد اجتماعی-سیاسی تا حد زیادی تلف شد.

4. در دنیای اعراب بدون مجلس و انتخابات و مبارک مادام العمر که همه مورد حمایت غرب مدعی دمکراسی اند مشروعیت رای و دمکراسی یک ابزار سیاسی قابل معامله است. همچنین کم بودن تعداد شرکت کنندگان و یا رای پایین یک منتخب حتی در کشورهای غربی نیز معنای عدم مشروعیت نمی دهد. مثلا جورج بوش در دور اول با 12.5 درصد آرای آمریکایی ها رییس جمهور شد. یا در ایتالیا به خاطر لرزان بودن اکثریت پارلمانی عمر متوسط دولت های ایتالیا زیر دو سال است. توسل به تحریم به نیت از مشروعیت انداختن ج. ا. هم از این نگاه و هم به این دلیل که تا بحال هیچگاه تحریمی که سازمان یافته و موثر باشد شکل نگرفته و اغلب چیزی بیشتر از 50 درصد در رای گیری ها شرکت می کنند روش بیهوده و زیان آوری است.

5.بدون شک یک برنده ی اصلی انتخاباتی که در آن تعداد رای دهندگان زیاد باشد ج.ا. است. اما برنده ی دیگر آن مردم خواهند بود که شاید باز بتوانند به اندازه ی چند قدم قدرت پرستان متوهم را عقب برانند و چاقو را از دست زنگی مست در بیاورند. اما اگر مردم کم شرکت کنند تنها برنده ی انتخابات ج. ا. خواهد بود و احمدی نژاد چهار سال دیگر سرمایه های تاریخی ایران را به باد فنا خواهد داد.


1 comments:








ناشناس

گفت...

موضوع مشروعیت یا عدم مشروعیت ج.ا نیست. اصلا مشروعیتشان را از مردم نمی‌گیرند. موضوع غیر اخلاقی بودن و غیر عقلانی بودن شرکت در این نمایش است. این یک مسئولیت فردی است برای هر کس که به این موضوع رسیده است و حتا اگر نود و نه درصد جامعه هم در این کار شرکت کنند این مسئولیت از او ساقط نمی‌شود.

-----------------------------

حرف حساب: سلام یک نفر عزیز: در غیر اخلاقی بودن و سوء استفاده کردن ج. ا. از انتخابات موافقم ولی غیر عقلانی بودن شرکت کردن در آن را کاملا مخالفم به همان دلایلی که گفته ام. گرچه آرزو می کردم کاش واقعیت ها جور دیگری بود مثلا می شد انتخابات را با درصد بالایی تحریم کرد. اما این که می فرمایید مسئولیت شخصی است کاملا درست می فرمایید.

یک نفر | 05.11.09 - 9:35 pm | #

استدلال دوستان تحريمى بيشتر بر پايه دو محور دور ميزنه اول اينكه راى دادن رو نوعى آب به آسياب حكومت ريختن ميدونند كه كمك به مشروعت رژيم ميكنه، دوم شركت در اين انتخابات رو با شرايط موجود شركت در يك خيمه شب بازى ميدونند كه در شان يك ملت دموكراسى خواه نيست يا به قولى اخلاقى نيست.
اگه اين واقعيت رو بپذيريم كه به هر روى حكومت يك سرى اعوان و انصارى داره كه در شرايط حتى يك تحريم گسترده تر از دفعه پيش نمايشش رو پيش ببره، ضربه تحريم كم رنگ و بى اثر به نظر ميرسه!
نكته دوم, اين انتخابات با يك من سريش هم وصله يك انتخابات دموكراتيك و سالم بهش نميچسبه در اين شكى نيست ولى بيتفاوتى و بى نقش بودن در اين نمايش به بهانه درست و استاندارد نبودنش و نتيجتا تبعاتش كه سرمايه سوزى بيشتر ، بد بختى گسترده تر، فشار بيشتر و زندگى بدتر هست، پذيرفتنش اخلاقى ميتونه باشه؟ من نميفهمم چرا خفت شركت در انتخابات از خفت گند هايى كه دولت نهم ميزنه كه از همين فردا هم جبرانش ناممكنه ، بيشتر بايد باشه؟

------------------------------

حرف حساب: ممنونم فابیان جان. خوب و کامل گفتی بخصوص همین خط آخر.

فابيان | Homepage | 05.11.09 - 10:31 pm | #

akhe be ki ray bedim?in che entekhabie beine mosavio karoob? bezarid shoore siasi be paene jameh ham berese. ta in sili haro nakhrim az khab pa nemishim..ray dadane be mosavi baraye man khaili kheffate..be khosos to in roozha ke khavaran ro shokhm mizanan...chera be jaye safsateho dalili ovordan yek kalam nemigim" ma shahamate paen keshidane in rahbaro in khobregan o in jalladan ro nadarim"

--------------------------

حرف حساب: نه هومن جان من آشکار می گم: نه من توانایی این کار رو دارم و نه هیچ تشکلیاتی تا بحال نشون داده که می تونه و می خواد این کار رو بکنه و نه حتی هیچ دولت و قدرت خارجی یی گفته که می خواد این کار رو بکنه. ا تفاقا من همون اول گفتم چون این کار شدنی نیست باید دنبال راه های دیگه بود. دیگه از این واضح تر نمی شد بگم. امیدوارم کافی بوده باشه.

homan | 05.12.09 - 7:51 pm | #

با حرف هایت به هیچ وجه موافق نیستم و نظراتم را هم در وبلاگ خودم گفته ام.
EraZer Head | Homepage | 05.13.09 - 5:27 am | #

با حرف هایت به هیچ وجه موافق نیستم. نظر خودم را هم در وبلاگم گفته ام.
EraZer Head | Homepage | 05.13.09 - 5:30 am | #




Blog Widget by LinkWithin