header-photo

نشانه شناسی لوگوهای ستاد خاتمی و میرحسین موسوی

       
بی شک کارهای گرافیکی جوانان و هنرمندان طرفدار خاتمی در قالب موج سوم و یاری نیوز و ستادهای 88 بسیار قوی و دل انگیز بودند و همان نشاط و انگیزه ای را نشان می دادند که حضور خاتمی در انتخابات ایجاد کرده بود. وجه مشخصه ی این لوگوها یا شخصیت خود خاتمی و خنده های دوست داشتنی اوست و یا پر از حرکت قلم و رنگ های براق و روشن است که ایجاد حرکت و جنبش می کند. به عبارتی کشش آنی لوگوهای طرفداران خاتمی بسیار موثر و قوی است.

در مقابل اما لوگوی ستاد میرحسین موسوی هیچ ادعایی در باره ی قدرت انگیزش و نشاط ندارد که به نظرم با وجودی که قرار است باعث به میدان کشیدن جوانان بشود یک کمبود است و شاید بشود در طراحی لوگوی های متفاوت دیگر این کاستی را جبران کرد. اما آنچه که لوگوی ستاد میرحسین دارد که در لوگوهای خاتمی کاملا غایب بود ماندگاری، پیام دار و متفکرانه بودن است. به سخن دیگر، نشان ستاد موسوی بیشتر یک اثر هنری متفکرانه و ماندگار است تا یک لوگوی سیاسی تاریخ مصرف دار.

در لوگوی میرحسین تم اصلی رشد و بالندگی و وابستگی اندام واره ی تمام اجزاست. ریشه ی درخت ایران که از سرخی جوانان و جان باختگانش می گذرد و قامت افراشته است تبدیل به شاخه هایی سبز در زمینه ی پاک و سفید آن شده. این شاخه های سبز البته شباهت به آرم الله جمهوری اسلامی و گل لاله نیز دارند. از سوی دیگر سبزی اصلی تعلق دارد به قسمت بالای نشان که شاخ و برگ های بالنده و رشد کننده درخت ایران را تشکیل می دهد. این سبزی (رشد) به راحتی از مرزهای قراردادی پرچم گذشته که بلند پروازی  و سبزخواهی و سبز جویی (همچنین علایق محیط زیستی) را نشان می دهد. مهمتر آن که در میان این شاخه های سبز پرنده ای سپید  نشسته تا بار دیگر پاکی و صلح دوستی را در میانه ی رشد و بالندگی تاکید کند. از نکات مهم دیگر این است که هیچ کدام از رنگ های سرخ و سفید و سبز با هیچ کادر خطی و قراردادی یی محصور نشده اند و نوعی آزادی حرکت و پذیرش برای آن ها در نظر گرفته شده است. سعی کردم بسیار کوتاه بگویم ولی مطمئنا باریکی های فراوان دیگری نیز گفتنی است. 


1 comments:








ناشناس

گفت...

لوگوی موسوی ادم رو یاد لوگوی جهاد کشاورزی و سپاه می ندازه اشتباه می کنم عرفان ؟

--------------------

حرف حساب: شباهت هایی دیده می شه سیروس جان.

سیروس | Homepage | 04.14.09 - 5:01 pm | #

نکته اصلی قرمز پائین اینه که میرحسین معتقده درخت کشور از خون شهیدان آبیاری شده و به سبزی بالا رسیده است...

---------------

حرف حساب: درست می فرمایید ولی بنده با ذکر جانباختگان این خون را فقط به شهیدان انقلاب مختص نکرده ام که امیدوارم مقصود طراح و ستاد نیز همین باشد.
Anonymous | 04.15.09 - 4:21 pm | #

عزیز من چرا مینویسی و بعد پاک میکنی ... آدم میاید اینجا به لینک بن بستی میوخورد ... غصه میخورد

---------------------

حسام جان هم از شما هم از بقیه معذرت می خوام. علت حذف پست فنی بود. از این سایت جی اس کیت یک نظر سنجی چهار سئواله گذاشته بودم. حتی قبلا در یک پست آزمایشی هم چک کرده بودم و مشکلی نداشت. بالاخره در این پست حذف شده گذاشتم و دوباره چک کردم ابتدا درست بود ولی بعد متوجه یک اشکال شدم: وقتی که پست درصفحه ی اصلی بلاگ بود نظر سنجی دیده می شد ولی وقتی در حالت تک پستی با آدرس ثابت خود پست صفحه باز می شد نظر سنجی دیده نمی شد. به این ترتیب تمام منظور پست از بین می رفت. امیدوارم این توضیح برای دوستان و شما حسام جان قانع کننده باشه. باز هم عذر می خوام از این کاستی.
hesam | Homepage | 04.17.09 - 4:40 am | #




Blog Widget by LinkWithin