header-photo

عبدالله نوری و گفتمان تغییر ساختار جمهوری اسلامی

فارغ از اینکه میزان رای آوری عبدالله نوری هم اکنون چقدر برآورد می شود و اینکه چقدر حضور او می تواند رای ندهندگان را به رای دادن تشویق کند و اصلاح طلبان سرخورده را هم جانی تازه ببخشد نوع حضور او در چند ماهی که نامش مطرح بوده است هوایی تازه به فضای سیاسی ایران دمیده است. عبدالله نوری در دیدارهایی که با او صورت گرفته آشکارا و بدون ترس از نیاز به اصلاح ساختاری که اصلی ترین درخواست تحول خواهان امروز است سخن گفته است.

من اگر تاثیرگذار باشم، {و} بشود رفت دنبال اصلاحات ساختاری و بنیادین به صحنه می‌آیم. ... .اگر حضور یا رای من منتهی به تغییر ساختاری نشود، دلیلی به شرکت نمی‌بینم. .... به اعتقاد من ايجاد تحول وچه بسا در موارد گوناگون تغيير در ساختار، نياز مبرم کشور مي ‏باشد.


 وی همچنین صریح و رُک با ولایت مطلقه ی فقیه مخالفت می کند، از تغییر قانون اساسی می گوید و جایگاه ریاست جمهوری را برای تدارکات چی بودن نمی خواهد. او قدرت رای مردم را عزیز می شمارد. مشروح سخنان او را پایگاه تازه بنیاد خرداد  منتشر کرده است (اینجا ).


واقعیت این است که تاکنون جمهوری اسلامی در نبود چالشگری جدی در کنج آسایش هر طرح و برنامه ای را برای محدود کردن حقوق مردم و دست اندازی به آزادی های اجتماعی آنان بدون درد سر به پیش برده است. اگر جنبشی اجتماعی برای تغییر ساختار به رهبری کسانی که جمهوری اسلامی انگ مستقیم لس آنجلسی بودن را نمی تواند به آن ها بزند شکل بگیرد آن گاه قدرت طلبان به این آسانی نمی توانند بگیرند و ببندند و شکنجه کنند و روز به روز مردم را از حقوق و آزادی محروم تر کنند. حتی اگر این جنبش خود کامیاب نشود، هر گاه حرکتی جدی در مخالفت با انحصارگری قدرت طلبان نباشد اینان به اصلاح طلبان نرم تنی همچون خاتمی هم اجازه ی حضور نخواهند داد. به عبارتی، اگر به دنبال تغییر و تحولی جدی هستیم باید خاتمی کف توقعات اصلاح طلبی باشد نه سقف آن.
Blog Widget by LinkWithin