header-photo

نوروز بی ساز و دهل؟ شاید که از شتر عرب چیز بیاموزند!

بی بی سی خبر داد که امسال هیچ کدام از شبکه های دولتی تلویزیون ساز و دهل سنتی نوروز را هنگام چرخش سال ننواختند و در عوض احمدی نژاد کوشیده است رنگ مذهبی به این آیین باستانی ایرانی بزند. این اصلا مسئله ی کوچکی نیست. دولتیان و هم فکرانشان در سایه ی آسایش خود ساخته ی حکومت یک دست سخت تک تازی می کنند اما غافلند که سکوت و رخوت سیاسی امروز تنها به معنی فشرده شدن بیشتر فنری را می ماند که هر روز بیشتر از پیش آماده ی رها شدن است.

نوروز چیزی نیست که مردم به جای آن هیچ چیز دغل و دروغی را بپذیرند و مطمئنا این دهن کجی سخیف به آیین و موسیقی سنتی ایرانی با چنان تو دهنی یی از جانب دوست داران ایران و آیین هایش همراه گردد که هر گاه ساز و دهل نوروزی نواخته گردد این بی فرهنگان به عزای کوته اندیشی اشان خاک ندامت بر سر کنند.

اما اگر اینان از ایرانی بودن گریزانند و عرب بودن را ترجیح می دهند بهترین سخن را سعدی گفته، شاید که از شتر عرب چیز بیاموزند:

اشتر به شعر عرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را كژطبع جانوری
....
نبینی شتر بر نوای عرب/ كه چونش به رقص اندر آرد طرب
شتر را چو شور و طرب در سر است/ اگر آدمی را نباشد خر است





اگر از لینک بالا نمی توانید بشنوید به اینجا مراجعه کنید.
تا مدتی ساز و دهل نوروزی را در حرف حساب می گذارم به کوری کوته بینان فرهنگ ناشناس. شاید بد نباشد دوستان دیگر نیز در ایام نوروز ساز و دهل نوروزی را در اینترنت به گوش همگان برسانند. (پیدا کردن و ضبط کردن این نسخه چند ساعت وقتم را گرفت.) ء


11 comments:








ملا حسنی

گفت...

مرحبا ایها الحرف الحساب عزیز
اعیادکم مبارک انشالله





ناشناس

گفت...

درود ايراني به شماي ايراني . 0
جانا سخن از زبان ما ميگوئي .0

ففري





ناشناس

گفت...

Inha esrar darand fasele khod ra ba melat rooz be rooz bishtar konand. Che behtar.





ناشناس

گفت...

khosham oomad





ناشناس

گفت...

آفرین بر حرف حساب عزیز
به قول دوستمون جانا سخن از زبان ما می گویی





ناشناس

گفت...

ملا جان سلام. تندرستی عزیز؟ سال نوی خودت هم شادباد.

دوستان عزیز دیگر: سپاس از خوب گویی اتان.





ناشناس

گفت...

عرفان جان، حساس کردی ما رو. سال تحویل در محضر تلویزیون نبودم اما امروز روشنش کرده بودم و تا دلت بخواد ساز و دهل ازش شنیدم( همینهایی که شما گذاشتی). با وجود این رگ مسلمونیم هم به جنبش اومده و خودم می خوام سال دیگه پیشنهاد بدم اگه این تصمیم رو واسه حفظ دین گرفتن این ماهی هایی که همه میگن میرقصن رو هم جمع کنن.





ناشناس

گفت...

نسیم مهربان عشق می وزد و بوی خوش سبزی و طراوت فضا را پر می کند،زندگی دوباره جاری می شود و زمین باز هم نفس می کشد و حیاتی نو را آغاز می کند.حیات سبز ،سرشار از تازگی و شروع دوباره می شود و غنچه ها با ناز ،گلبرگ هایشان را باز می کنند و کلبه های خاموش کشتزارها رونقی دوباره می گیرند.بوی بهار همه جا را عطرآگین می کند و یاد عاشقان در سراسر این سرزمین دیرین گسترده می شود.
بهار نرم نرمک می آید و شور و حال دیگری در دل طبیعت شیدا آغاز می شود.سالی جدید و باز هم تکراری شیرین،عید،سنت و آیین باستانی،سفره های گسترده نوروزی،چهره های آشنا،دعا و نیایش اول سال الهی،حول حالنا الی احسن الحال…دوستان کنار هم،با قرآنی که سمبل باورهای مشترک است نجوا می کنند،و می خواهند از خدای خوبی که با آن هاست،از خدایی که مهربان است؛از عمق وجود می خواهند:الهی…سعادتی بیشتر…روزهایی بهتر،آرامشی دیرپاتر…ناگهان شمیم عطری آشنا مشام را می نوازد…بوی معرفت دوست می آید…آنکه آمد تا زيبايي و زندگي بياموزد و حياتي جاودان به انديشه ي بشر بخشد…نوروز و بهار طبیعت عطراگین با زاد روز رسول گل و نور و عشق حضرت محمد مصطفی “صلی الله علیه و آله و سلم”و صادق امت و احیاگر دین و علم مبارک باد…
سلام عرفان جان امیدوارم سال خوشی را درکنار خانواده و دوستان سپری کنید..عذر از تاخیر در تبریک به علت سفر..همواره سالم، موفق،پیروز و سربلند باشید
…فکر کنم البته باید این نوع تبریکات رو در وبلاگم میذاشتم ولی خوب انشاالله در آینده:دی
آرزومند زیباترین ها برایتان هستم…ارادتمند...یا علی





Artemis

گفت...

اول که مرسی خيلی خوب کاری کردی. باورم نمی شه که اينکارو کردن! اول فکر می کردم عزا بوده، بعد ديدم نه عيد مذهبی هم بوده!! قشنگ الان جنگ می دن ها!





ناشناس

گفت...

من یه درخواستی دارم ، ممنون میشم اگه کمکم کنی.
برای کار پایان نامم یه پرسشنامه دارم که برای نظرسنجی رو وب گذاشتمش.
میشه خواهش کنم فقط اگه ساکن تهران هستی، زحمت پرکردن این پرسشنامه رو بکشی. سعی کردم زیاد وقت گیر نباشه.
www.bacheTehran.Org
پیشاپیش متشکرم.





ناشناس

گفت...

آیا می دانید
USB thief
نرم افزاری برای سرقت پسوردهاست؟




Blog Widget by LinkWithin