header-photo

بیشتر متعصبان دو آتشه یا نادانند و یا دیکتاتور (و یا هردو)، چه مذهبی باشند و چه سکولار


1. عقیده یعنی پذیرش عقلی و اعتماد به درست بودن و معتبر بودن یک نظر، نظریه و ....

2. تعصب یعنی قضاوت از پیش تعیین شده نسبت به کسی/چیزی داشتن و یا نسبت به کسی/چیزی نفرت/عشق و سوء ظن/حسن ظن بی دلیل و غیر منطقی داشتن.

3. هر کس که به چیزی اعتقاد داشته باشد آدم با ایمانی است چه ایمانش مذهبی باشد، چه ضد مذهبی و چه بی مذهبی (سکولار).  کسی که فقط برای ایمان خودش احترام قائل باشد و بر اساس اصول ایمان خودش دیگران را کافر و نجس و بداند و یا دارندگان ایمان های دیگر را با دیده ی تحقیر بنگرد، آن ها را به سخره بگیرد و یا آن ها جهنمی  و یا احمق و خشکه مغز بداند آدم متعصبی است که یا به تعصب خود نادان است و یا اینکه یک مستبد ذاتی است. البته شق های دیگری هم هست مثلا یکی این است که او اصلا متعصب نیست و تنها ادای متعصبان را در می آورد تا از این ابزار برای رسیدن به اهداف دیگر استفاده کند.

آن سکولاری که مذهبیان را ترسو، احمق، خشکه مغز و یا حلقه ی گم شده داروین تلقی می کند همان قدر متعصب است که آن مذهبی متعصبی که بی مذهبان را گمراه، فاسد و مهدور الدم می داند. تا وقتی که مومنان به هر ایمان نیاموزند که به دیگر مومنان احترام بگذارند رسم خوب هم زیستی و مدارا برقرار نخواهد شد و آشتی جای جنگ و دوستی جای نفرت را نخواهد گرفت. نباید فراموش کرد که حقیقت دست همگان است تنها دست من و شما نیست.



رسانه شماییـــــــــــــــــــــــد لطفا این نوشته را برای دیگران هم بفرستید
«حرف حساب» ف.ی.ل.ت.ر است از دیگران بخواهید از  اینجـــا  مشترک شوند. با سپاس

Blog Widget by LinkWithin